De bedste (digitale) råd fra offentligt ansatte

Selvom meget kommunikation med det offentlige foregår på nettet, så kan du stadig få personlig hjælp en masse steder. Vi har samlet gode råd og historier fra en række medarbejdere hos borgerservice og biblioteker.

Nu skal vi klare mange ærinder med det offentlige på nettet. Eksempelvis søger du boligstøtte online, og er du så uheldig, at din cykel bliver stjålet, skal du også melde det til politiet digitalt. Post fra det offentlige kommer nu som Digital Post. Det kan være indkaldelser til hospitalet, meddelelser om din pension eller besked om plads til dit barn i daginstitutionen.

Du kan blandt andet få hjælp til digital kommunikation med det offentlige på borgerservicecentre og biblioteker over hele landet. Vi har samlet gode råd og historier fra nogle af de mennesker, du kan møde i den forbindelse.

Vi anbefaler bibliotekernes it-caféer, som er trygge og nærværende læringsmiljøer – Carina Nordbjerg Ludvigsen, specialist i borgerservice, Københavns Kommune

Generelt er folk meget autoritetstro og vil gerne gøre det rigtigt. Her er mit råd, hvis der er noget, de er i tvivl om: Skriv det, du tror, og skriv så dine tanker og tvivl i bemærkningsfeltet, som findes ved stort set alle digitale formularer. Der er ingen grund til at give op. – Merete Timm, Den Digitale Hotline i Randers Kommune

Vi møder en del, som egentlig gerne vil bruge NemID, men som er usikre på, hvordan det fungerer. Vi havde for nylig besøg af en ældre mand, som vi hjalp med at blive oprettet og komme godt i gang. Han kom her hver dag i en uge for at få hjælp, men til sidst kunne han gøre det hele selv på nettet. – Kristine Sørensen & Louise Hedegaard Pedersen, borgerservicemedarbejdere i Jammerbugt Kommune

Borger.dk er en rigtig god hjemmeside til at finde en lang række af brugbare informationer – og besøg ellers din lokale borgerservice, da medarbejderne altid er klar til at give dig en god service – Brian Jensen, borgerservicemedarbejder, Sønderborg Kommune

Jeg vil råde folk til ikke at være bange for at kaste sig ud i det digitale og huske på, at der er masser af mennesker landet over, som meget gerne vil hjælpe dem, hvis de opsøger dem. – Carina Larsen, frivillig på it-café i Aalborg Kommune

Mange er bekymrede over adgangen til deres sundhedsoplysninger. Jeg viser dem, hvordan de kan se, hvem der tjekker deres sundhedsoplysninger. På ’Min log’ på sundhed.dk kan de se, om der har været slået op i deres personlige sundhedsoplysninger, og hvilke oplysninger det drejer sig om. – Margit Bjerre, bibliotekar i Københavns Kommune

https://www.youtube.com/watch?v=LH55QvahF5U

https://youtube.com/watch?v=AqjweyM0yu0

Del artiklen