Ingers datter hjælper med Digital Post

Selvom der ikke er langt fra Viborg til Silkeborg, er det nemt og rart for 67-årige Jonna, at hun har læseadgang til sin mors digitale post. Det betyder, at hun kan følge med og hjælpe sin mor, uanset hvor hun er.

Jonna er 67 år og bor i Silkeborg. Hendes mor, Inger, er 92 år og bor i en lejlighed Viborg. For cirka 10-15 år siden begyndte Inger at miste synet. I dag er hun stort set blind. Hun kan derfor ikke læse sine breve og har aldrig lært at bruge en computer. Heldigvis får Inger hjælp af sin datter, som har fået læseadgang til sin mors digitale post.

”Jeg har ikke specielt forstand på it, men inden jeg gik på pension, arbejdede jeg på kommunen og vidste derfor, at man snart skulle modtage post fra det offentlige digitalt. Da jeg er det familiemedlem, der bor tættest på min mor, var det oplagt, at jeg skulle hjælpe hende,” fortæller Jonna og fortsætter: ”Selvom min mor sagtens kan blive fritaget fra at få Digital Post, foreslog jeg hende, at jeg fik adgang. Hun syntes også, det var en god idé, og vi gik sammen ned på borgerservice, hvor jeg fik læseadgang til hendes digitale post.”

Jonna printer brevene fra Digital Post ud ud og læser dem højt for sin mor

Bliver mindet om, når der kommer digital post

Jonna får automatisk en mail, når der er ny Digital Post til hendes mor. Det sker typisk fire til fem gange om året og er primært breve fra kommunen, regionen og Udbetaling Danmark. Det er sjældent noget, man skal reagere på. Alligevel printer Jonna altid brevene ud, så hun kan læse dem op for sin mor, når hun besøger hende. Når brevet er læst op, sætter hun det i et ringbind sammen med de fysiske breve, så andre familiemedlemmer også kan følge med.

“Når brevet er læst op, sætter hun det i et ringbind sammen med de fysiske breve, så andre familiemedlemmer også kan følge med. Når brevet er læst op, sætter hun det i et ringbind sammen med de fysiske breve, så andre familiemedlemmer også kan følge med.”

Vil helst klare sig selv

92-årige Inger er på mange måder stadig frisk. Hun vil allerhelst klare sig selv, men når det nu ikke kan lade sig gøre, er det rart at have en, man stoler på, til at læse ens post: ”I få hastetilfælde har naboen hjulpet mig med at læse et fysisk brev, men selvom jeg har nogle dejlige naboer, synes jeg, det er mærkeligt, at de f.eks. skal have indsigt i mine bank- og pensionsoplysninger. Derfor er det dejligt, at min datter kan gøre det for mig,” fortæller Inger.

Det kræver ikke meget at hjælpe

Jonna er glad for, at hun kan hjælpe sin mor. Hun synes ikke, man skal være bange for at hjælpe andre: ”Jeg er bestemt ikke nogen ørn til it, men jeg kan det vigtigste. Det næste, jeg skal have gjort, er at installere e-Boks-appen, så jeg også kan læse min egne og min mors breve på min smartphone, når jeg er i sommerhus og ikke har min computer med.”

Se hvordan du kan hjælpe som pårørende her

Foto: Flemming Jeppesen

Del artiklen