Tips til det offentlige

Har du helt styr på Digital Post? Ved du, hvornår du skal bruge borger.dk? Og ved du, hvilke oplysninger, der ligger om dig på sundhed.dk? Hvis ikke, så har vi her samlet en række tips til det offentlige, som hjælper dig godt i gang.

1. Start på nettet

Borger.dk er din indgang til det offentlige. Det er her, du finder de mange selvbetjeningsløsninger, og det er her, du finder information, når du er i tvivl.

2. Login med NemID

NemID er den digitale udgave af din underskrift. Med NemID bruger du det samme login alle steder, uanset om du f.eks. vil bruge din netbank, læse din digitale post eller ordne dine forsikringer. NemID består af et bruger-ID, en adgangskode og et nøglekort med engangskoder. På den måde er NemID bygget op omkring noget, du ved, og noget, du har. For at misbruge dit NemID skal den kriminelle derfor både opsnappe din adgangskode og have fat i dit nøglekort. Derfor er NemID sikrere end mange andre løsninger, der kun er beskyttet af en adgangskode. Hvis dit nøglekort bliver væk, kan du spærre det på tlf. 72 24 70 10.

3. Læs din digitale post

Der kommer vigtige breve fra det offentlige (f.eks. indkaldelse til sygehus eller besked om din pension) eller fra private virksomheder som din bank eller dit forsikringsselskab. Du kan tjekke din digitale post på borger.dk eller e-Boks.dk.

4. Få besked på SMS

Du kan få besked på SMS eller e-mail, når der er ny Digital Post til dig. Så går du ikke glip af vigtige meddelelser. Du skal bare tilføje din e-mailadresse og dit telefonnummer under ’Min side’ på borger.dk.

5. Hent e-boks til mobilen

Med appen e-Boks kan du læse din digitale post fra din smartphone eller tablet. For at komme i gang skal du logge ind på e-Boks.dk med dit NemID og aktivere mobiladgang.

Hvad er en app? ’App’ er en forkortelse for ’applikation’. Det er et lille program, man kan hente ned på sin smartphone eller tablet fra internettet. Nogle er meget simple, mens andre er mere avancerede. Du kan hente apps ved at oprette en brugerprofil i din enheds butik, eksempelvis Apples App Store eller Androids Google Play. Vi giver flere eksempler på smarte apps i denne guide.

 ’App’ er en forkortelse for ’applikation’. Det er et lille program, man kan hente ned på sin smartphone eller tablet fra internettet. Nogle er meget simple, mens andre er mere avancerede. Du kan hente apps ved at oprette en brugerprofil i din enheds butik, eksempelvis Apples App Store eller Androids Google Play. Vi giver flere eksempler på smarte apps i denne guide.

6. Giv læseadgang til andre

Du kan give andre læseadgang til din digitale post fra det offentlige. Det kan være et familiemedlem, en nær ven eller måske din revisor. Du bestemmer selv, hvor længe adgangen skal gælde, og hvilket indhold og rettigheder vedkommende skal tildeles. Læs mere på borger.dk eller e-Boks.dk.

7. Find viden om din sundhed

Du har også mange muligheder på sundhed.dk. Ved at logge på med NemID har du adgang til en lang række personlige tjenester og data, f.eks. Sundhedsjournalen. Du kan også finde generel information om sundhed, sygdom og patientrettigheder fra det offentlige.

8. Bestil tid hos lægen

Alle alment praktiserende læger er oprettet på internettet. På din læges hjemmeside vil du ofte skulle klikke på ’Kontakt’ eller ’Selvbetjening’ for at komme ind i det elektroniske kontaktsystem. Du kan bruge selvbetjeningen på din læges hjemmeside til at bestille tid, forny recept, skrive til lægen og få svar.

Find alle 43 tips til nettet her

Del artiklen